Terug naar het begin?
- terug naar het begin
- Terug naar het begin?
Bij de start van een nieuw jaar wordt er vaak aan een nieuw marketing plan gedacht. Omdat we allemaal trendy (willen) zijn, denken we al snel aan social media engagement, testimonials, gepersonaliseerde communicatie … Kort door de bocht: Marketing 2.0 waarbij we de klant centraal zetten.
Lijkt allemaal logisch, toch? En met wat geluk heb je een bureau onder de arm dat met Marketing 3.0 begint te goochelen. Hierbij brengen we dan de visie en de waarden van jouw bedrijf onder de aandacht waarbij we duidelijk maken dat we bijdragen tot een beter leefmilieu, een goed doel steunen of een geweldig personeelsbeleid voeren.
Ge-wel-dig! Helemaal top! Maar wat zijn we met al die trends uit het oog verloren? De basis van elke goede marketing strategie… marketing 1.0. Jawel, terug naar de schoolbanken: de 4 P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Klopt dit allemaal nog wel voor jouw bedrijf?
Het heeft niet veel zin om van de daken te schreeuwen dat je een geweldig personeelsbeleid voert terwijl bijvoorbeeld je product of dienst te duur is of er nieuwe concurrenten zijn die het op een andere of betere manier aanpakken. Neem daarom even de tijd om jouw diensten of producten te vergelijken met die van eventuele concurrenten. Bekijk zeker jouw prijszetting maar minstens even zeer het verschil in kwaliteit. Indien je de beste service op deze aardbol biedt, mag je zeker “duurder” zijn dan een concurrent die het minder goed doet op dat vlak.
Jouw website kan je vergelijken met deze “basis” van Marketing 1.0 omdat alle marketing tools die je inzet in principe leiden naar jouw website. Als die website niet goed in mekaar zit, ga je bezoekers – en dus potentiële klanten – verliezen.
Bekijk jouw website even door de ogen van jouw potentiële klanten: is deze aantrekkelijk? Mobiel vriendelijk? Is het meteen duidelijk waarin jij je onderscheidt van concurrenten? Komen alle belangrijke zoekwoorden voldoende en op de juiste manier aan bod? Zijn er duidelijke “call to actions” die aanzetten om contact op te nemen?
Je zal merken dat wanneer dit allemaal in orde is, jouw inspanningen – in tijd of in geld – meer zullen opbrengen indien jouw website op en top in mekaar zit.
Twijfel je? Neem dan zeker contact op voor een vrijblijvend gesprek!
Copyright © Seppe Dobbelaere